Design av mobilspel User Interface

I måndags hade vi några grafiker från spelföretaget King (som gjort Candy Crush Saga) på besök. Av dem fick vi i uppgift att designa en meny för ett eget påhittat spel. Jag började med lite för höga ambitioner med tanken att jag skulle göra ett i pixelgrafik. Men det tog lång tid och när jag äntligen trodde jag var klar hade jag problem med vad för format jag skulle ha. Då gjorde jag om allt i någon slags comic style (bild nr2) där jag tycker att jag hittade en intressant layout även om jag föredrog pixelgrafiken rent bildmässigt.
 

Stämning och bakgrundsljus.

 
Idag och igår har vi jobbat med ljus och att göra snabba färgstudier av objekt. Det har varit sjukt lärorikt. Som ni kan se har jag bland annat använt pappas katt Hobbe som modell. Där var tanken att fånga någon slags stämning med hjälp av färgvalet. I de översta bilderna jobbade vi främst med bilder som hade tydligt bakgrundsljus. Uppgiften var att hitta färgerna utan att color picka från ursprungs bilden.

Treesel och Focone.

Detta är resultatet av måndagens och tisdagens fortsatta kludderier av karaktärer. Långsamt har en story växt fram om dessa två och om ni har tur kanske jag sammanfattar det i framtida inlägg. För stunden sitter jag och ritar miljöer åt dem som är dagens uppgift. :)